Wat doen we?

Spelen
De inrichting van de ruimte biedt kinderen structuur en daagt uit tot spelen en ontdekken. We hebben extra aandacht voor veiligheid en creëren ook hoekjes van rust en geborgenheid, zeker voor onze kleine baby’s.  

Kinderen kunnen iets kiezen uit verschillende speelgoedbakken of op verkenning gaan in één van de hoeken. Spelletjes die de zintuigen prikkelen, zoals voelen, horen, ruiken, proeven en zien, zijn altijd een groot succes.

Als het weer het toelaat spelen de kinderen buiten. Ze kunnen met fietsjes rijden, in de zandbak spelen, krijttekeningen maken of met de bal ravotten.  De begeleiders stimuleren de kinderen, dagen hen uit en laten de kinderen opgaan in hun eigen fantasie.

Met de oudere kinderen werken we met verschillende thema’s en activiteiten. We prikkelen hun nieuwsgierigheid en spelen in op hun leefwereld, hun ervaringen en belevenissen of ideeën die ze zelf aanbrengen.

Er worden regelmatig verhaaltjes voorgelezen en we stimuleren taal en communicatie binnen alle activiteiten. We maken tijd om kinderen te laten vertellen over hun belevenissen of gevoelens. We ondersteunen dit met voorwerpen, beelden, foto’s, pictogrammen.

Foto van spelende baby's

Eten
Tijdens de eetmomenten worden de kinderen begeleid en gestimuleerd om zelfstandig te eten. De begeleider zorgt er voor dat kinderen genoeg en gevarieerd eten.

Verzorging
Tijdens de verzorging willen tijd nemen om een kind individuele aandacht te geven. Een verzorgingsmoment is een moment waarop een baby en een verzorger met elkaar communiceren en elkaar beter leren kennen. Op het verzorgingskussen wordt tijd gemaakt om met een peuter te praten over zijn ervaring met het potje. Die momenten van interactie dragen bij tot een veilige hechting en vormen een basis voor latere communicatie.

Slapen
Voor de slaapmomenten heeft elk kind een eigen bedje. Baby’s slapen in een spijlenbedje en de peuters rusten in een bedje waar ze zelf in en uit kunnen.  Een begeleider houdt toezicht in de ruimte.

Portfolio
Elk kind krijgt een portfolio. Een groot boek waar foto’s, tekeningen, kunstwerkjes, mijlpalen,… in bijgehouden worden. Kinderen nemen hun portfolio mee doorheen hun hele schoolloopbaan. Het weerspiegelt de groei van klein naar groot, van de eerste krabbels naar vrije tekst, van kopvoeters tekenen naar schetsen en schilderijen.

Ouderparticipatie
Binnen ons kindcentrum vinden we ouderparticipatie heel belangrijk. 3 keer per jaar wordt een leefgroepoverleg gehouden waarbij de begeleiders ouders toelichting geven over de werking, waar ouders de kans krijgen om vragen te stellen, initiatieven te bedenken, suggesties te doen of praktische afspraken gemaakt worden.  

Er worden ook 3 keer per jaar individuele gesprekken gehouden waarbij ouders en begeleiders met elkaar in gesprek kunnen gaan over de groei en belevingen van hun kind.

Foto van begeleider met baby in de armen