C
Centrum
Het centrum – gelegen naast de ingangspoort – is een ontmoetingsplaats voor ouders en begeleiders. Daar bevinden zich de postvakjes, prikborden met info, maar ook het secretariaat en de bureaus van de directeur, de bredeschool- en kwaliteitscoördinator. Je kunt er terecht voor een kopje koffie en een praatje.
Coördinator
De deur van de directeur in het centrum staat dagelijks voor je open vanaf 8.30u. Het kan praktisch zijn om een afspraak te maken. Ook via mail of telefonisch staat Foeke voor je klaar: foeke.mouton@detandem.be of 050 37 76 78.
Binnen onderbouw neemt Lieselot Dhooghe de coördinatie binnen de werking van 0 tot 4 jaar op. Ook zij staat voor je klaar, rinkelbel@detandem.be of 0471 48 02 61.
Kim Van Gorp is de coördinator voor middenbouw, kim.van.gorp@detandem.be.
Liselotte Van Coillie coördineert de bovenbouw, liselotte.zorgco@detandem.be.
Correspondentie
Als er gecorrespondeerd wordt met een andere klas worden groepsbrieven, vrije teksten, projectboeken en andere zaken uitgewisseld. Soms zijn er wederzijdse bezoeken, bijvoorbeeld met een klas uit Wallonië of Gent. Correspondentie is één van de manieren om de ‘klasmuren’ te doorbreken. Op deze manier komen nieuwe ervaringen de leefgroep binnen. We kunnen andere leefsituaties onderzoeken en onze ervaringen doorspelen. Zo krijgt schrijven een reële en functionele betekenis.
Co-teaching
De begeleiders hebben op verschillende momenten de mogelijkheid om met twee voor de klas te staan. Dan worden de activiteiten samen gedragen of kan de groep ontdubbeld worden. Door deze samenwerking kan er enerzijds dieper ingegaan worden op de noden van elke leefgroep, anderzijds ook op de individuele noden van de kinderen.
Creativiteit
Leren is leuk en vrij creatief werken kan daar sterk tot bijdragen. Door kinderen de tijd, de ruimte en het nodige materiaal aan te bieden om zelf dingen uit te proberen, leren ze op natuurlijke wijze. Daarnaast bieden de begeleiders ook technieken en vaardigheden aan (in creakoffers, projecten en ateliers) zodat kinderen nieuwe mogelijkheden ervaren om zich uit te drukken. Die kunnen ze later, in andere situaties, dan zelfstandig toepassen.
Cultuur
We vinden het belangrijk dat kinderen van jongs af aan in contact komen met theater, film en tentoonstellingen. We nemen hier dan ook zoveel mogelijk aan deel. We proberen regelmatig subsidies in de wacht te slepen om extra muzische, culturele, sportieve en creatieve activiteiten waar te maken.